Regio

Odobești: Gara și Linia Vinului

Podgoriile vrâncene nu sunt doar locuri în care oamenii locului și-au păstrat tradițiile ci sunt zone care s-au dezvoltat puternic, din punct de vedere economic, de-a lungul timpului. Despre puterea economică a zonei vorbește și infrastructura feroviară construită pentru ca vinul să fie transportat din podgorii spre lumea largă.

Primul tren mixt a intrat în Gara Odobești, dinspre Focșani, acum 120 ani, la data de 22 septembrie 1893.  Pentru un secol, calea ferată care unea Odobeştiul de Focșani a fost principala axă pentru transportul strugurilor. La inaugurare a fost numită “linia vinului” și măsura 11 kilometri lungime. Timp de un veac, drumul de fier a adus în câmpie oamenii podgoriei și munca lor. Chiar dacă CFR nu mai operează pe linia ferată Focșani-Odobești, locuitorii din orașul de sub Măgură sunt mândrii de gara care a rămas să spună istoriei povestea liniei vinului.

Gara Odobesti - Arhiva

Clădirea Gării Odobești este monument istoric cod LMI VN-II-m-B-06530, și a fost proiectată de către arhitectul Elie Radu. Clădirea în care a funcționat Gara Odobești a fost construită între anii 1893-1895, aici funcționând și un birou de telegrf.

Linia de cale ferată a fost folosită și de Armata Germană, în Primul Război Mondial pentru aprovizionarea trupelor staționate pe Măgura Odobeștiului, iar în iarna anului 1917 a ajuns cu trenul la Odobești chiar și Împăratul Wilhelm al Germaniei.

motiv-site

O altă linia de cale ferată construită special pentru a transporta vinul din podgorie a fost linia Mărăsesti-Panciu. Aceasta este prima linie construită în Vechiul Regat de către o antrepriză privată, la începutul secolului XX, cu un deceniu după linia ferată Focșani-Odobești.

La inaugurare, calea ferată avea 18 kilometri și următoarele statii: Crucea de Jos, Răzoare, Diocheţi si Panciu, de la intrarea în podgoria Panciu, calea ferată făcând o grămadă de ocolișuri cu singurul scop de a trece prin fața celor mai faimoase crame din zonă.

Astăzi, la 113 ani de la inaugurarea acestei linii, pe calea ferată pe care podgorenii își duceau vinurile în lume, mai circulă doar un tren de navetiști.

Gara Odobesti astazi